tisdag 25 september 2012

Älgjakt i September



Wellegårdens Arko "Acce" var först ut med första älgen, hur roligt som helst som uppfödare! Gick fortare än väntat men inte mindre roligt, drygt 15  månader gammal. Hoppas att det håller i sig och fortsättningen blir lika bra.

Älgjakt


Wellegårdens Azti fick närkontakt idag i älgskogen, roligt när det går framåt med avkommorna!
Wellegårdens A-kull blev 16 månader igår så de har ju tiden för sig. Inte dåligt när jag får bildrapport också!

lördag 15 september 2012

BH Prov

 
 
 
                                                  
  Nala har gjort sitt BH prov på Sk Alvesta idag och är godkänd
                                    

måndag 10 september 2012

MH




 
Wellegårdens Mikado "Kenzo"

e. IPO III SCHH III Beathalandet Macho
u. IPO I Schärott's Vimsan

Fina Kenzo och matte Anne-Lie ´var här i lördags och han var med på MH och har nu känd mental satus. Östra Härjedalens Brukshundklubb hade MH under helgen. Roligt att träffa avkommorna! Kenzo heter Wellegårdens Mikado och är Mayahs bror. Mycket trevlig hund och jag ser klara likheter med modern Vimsan och syskon.


söndag 2 september 2012

MH


Wellegårdens Ninnah
e. Wellegårdens Layon
u. IPO I Schärott's Vimsan







Ulrika och Ninnah genomförde MH i lördags. Roligt när avkommorna kommer ut på mentaltester, lydnadstävlingar, bruksprov och liknande. Det uppskattas mycket av uppfödaren och förhoppningsvis ger det mersmak för hundägarna med! Grattis till känd mental status Ulrika och Ninnah!

Valparna är 4 veckor nu








Valparna är ute för första gången 4 veckor gamla och det var så fint väder i går kväll.
Passade även på att fota lite.

söndag 22 juli 2012

Utställning






Axe
Fick bedömningen Good.


Aika

Very Good.


Jämtland Härjedalens Älghundklubb hade i utställning i lördags där det var 190 hundar anmälda. Uställningen hölls i samband med mässan i Hede. Fantastiskt kul! Det var 24 hundar med i Juniorklass hanar och 17 i Juniorklass tikar. Dömde gjorde John Smebakken och Arvid Göransson.


                                                          Ajje

Very good och en 4:e placering av 24 hanar!


Azti

Fick jättefin kritik men blevutan pris då hon den dagen mättes till att inte vara hög nog..


Från kenneln var 4 st anmälda, Ajje, Aika, Azti och Axe. På plats fanns också Petter fadern till valparna samt en halvbror efter samma hane.

fredag 20 juli 2012

Sheltievalpar



SE UCH Lundecock's Run For Fun

Funderar på att i framtiden ta en kull Shetland sheep dog valpar. Letar lite efter hane. Kräver en hel del planering som kommer ta tid, speciellt med en ny ras. Har hittat den här hanen som finns hos kennel Yosemite's i Stöd. Det är en bit kvar i funderingarna men han är verkligen tilltalande både i sundhet, mentalitet och exteriör. Han har ett passande namn och kallas Chippen till vardags!

torsdag 19 juli 2012

Norgebesök


Nala
För en tid sedan fick jag en förfrågan om det var möjligt att komma förbi och titta på Vimsan. Det var Anne från Norge som har haft en avkomma efter Mischaland's Kareem som ville hälsa på. Vimsan som är efter Kenya har Kareem till morbror, så det är det blod i kenneln som är kvar här. De ringde när de var på väg från västra Härjedalen och på väg hem. Trevligt besök och jättekul att de tog sig tid att komma förbi. De fick hälsa på Vimsan och henes döttrar Mayha och Nala. Hoppas och tror det tyckte det var givande! Alltid roligt med nya bekantskaper, speciellet när man bor avigt till i schäfer sammanhang.

fredag 13 juli 2012

Valpar




Mannos Tamino

Valpar på gång betyder en del telefonsamtal, idag kom ett sådant som jag gillar extra mycket! Eventuellt framtida valpköpare, jättekul när det känns extra bra. Får hoppas att det går bra och att allt blir som det ska med valparna och sen ska det stämma med kön och antal. Men det blir som det blir inget som man kan påverka.